Ram plet på din målgruppe!

Når du skal markedsføre din virksomhed, er det vigtigt at kigge på din målgruppe og deres adfærd. Du har sikkert hørt det tusinde gange før, men synes måske stadig det kan være lidt af en jungle at finde rundt, ik’?

I dette indlæg vil vi give dig nogle tips til, hvordan du vælger de rette markedsføringskanaler til netop din målgruppe. Når du kender din målgruppe ved du også meget mere om, hvordan du skal tilrette din markedsføring, hvilket indhold der tænder dem og hvordan du skal eksekvere det for, at få mest ud af dine markedsføringskroner.

Hvad er en målgruppe?

En målgruppe er groft sagt en gruppe af mennesker, som er dit mål i din markedsføring. Målgrupper og segmentering bør være en fast del af din markedsføringsstrategi fra starten for, at opnå mest værdi af din markedsføring. Først når du ved hvem du ”taler til” kan du begynde, at markedsføre dit produkt eller din virksomhed.

Det er ikke kun valget af markedsføringskanaler, som bliver påvirket af din målgruppes adfærd. Det er også dit budskab og layout. Du kan bruge de rette markedsføringskanaler, men hvis ikke budskabet taler til din målgruppe er vi lige vidt. Derfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe så godt som overhovedet muligt. For kan de bedste lide æbler eller bananer?

Vi er alle forskellige – og tak for det. Det betyder også, at vi ikke bare kan putte folk ned i kasser og tro på, at vi har det endegyldige svar på hvordan vi skal kommunikere vores budskab ud til målgruppen. I stedet er det vigtigt, at vi kigger på vores målgruppes adfærd og bruger de marketingkanaler, som rammer dem der, hvor de er mest modtagelige for dit budskab. Det handler dybest set om, at du beslutter hvilke kanaler du vil bruge.

Kan jeg have flere målgrupper?

Ja, du kan sagtens have flere målgrupper, men hver målgruppe bør behandles for sig! – Det kalder vi for primær målgruppe og sekundær målgruppe. Din primære målgruppe er den gruppe af mennesker, som vil være mest tilbøjelige til at købe dine produkter eller ydelser. Din sekundære målgruppe er en mindre gruppe af mennesker, som du vil ramme sekundært.

Du bør inddele din målgruppe i flere segmenter, så du kan tilrette din markedsføring præcist til den målgruppe du vil ramme. Det ene segment kan f.eks. være hyppige brugere af de sociale medier, mens den anden målgruppe nemmere rammes gennem radioreklamer.

Typisk vil der være mange fællestræk mellem din primære målgruppe og sekundære målgruppe, men det er vigtigt, at du ved hvem du taler til, når du bringer et budskab ud i verden. Det er nemlig ikke bare et spørgsmål om hvorvidt du skal lave en radioreklame eller store outdoor kampagner. Det er i høj grad også et spørgsmål om hvordan du kommunikere dit budskab og hvordan det grafiske udtryk til skal udformes.

Målgrupper og anmeldelser

Vi har i de senere år fået tudet ørerne fulde af, at vi skal sørge for gode anmeldelser og glade kunder, for så kommer den næsten af sig selv – Det er også rigtigt, men det er jo ikke så nyt et fænomen, som vi bilder os ind. Det er bare de sociale medier og hele det online marked i det hele taget, der har gjort det endnu nemmere, at dele det vi kan lide med vores venner.

Så er din målgruppe hyppige brugere af de sociale medier, så er din målgruppes venner det nok også. Som mennesker har vi tendens til, at skabe et fællesskab med mennesker, som vi har noget til fælles med. Derfor kan der være mange gode fordele i, at få dine kunder til at anmelde din virksomhed på de sociale medier, men også annoncering på Facebook eller LinkedIn kan skabe en direkte forbindelse til din målgruppe.

Ofte kan det være en god idé, at lave såkaldte splittests på Facebook for, at finde frem til den type annoncer, der virker bedst på netop din målgruppe. Det kan være forskellige annoncer med forskelligt sprog, billeder eller i det hele taget forskellige budskaber. – Det vil vi uddybe meget mere i et senere blogindlæg, så følg endelig med her på siden.

Hvordan finder jeg min målgruppe?

Det er et rigtig godt spørgsmål og det giver vi dig svaret på nu. Vi kom igennem de mere praktiske faktorer, der påvirker din målgruppe og hvis du er nået hertil, så er vi ikke bare glade for, at du har læst med. Vi er også ret sikre på, at du har fået fyldt dit hoved med masser af informationer om hvad der påvirker din målgruppe.

Det store spørgsmål om hvordan du finder din målgruppe skal nu besvares og vi giver dig her en tjekliste af spørgsmål, som du kan starte med at stille dig selv. – Og husk så lige, at vi ikke er robotter, men mennesker med nuancer, der gør at vi hele tiden udvikler os. Derfor bør du tjekke op på om nye målgrupper bliver relevante for din virksomhed eller dit produkt.

Tjeklisten til målgruppen?

  1. Mænd/Kvinder?
  2. Alder?
    • Det kan være smart, at inddele i intervaller.
  3. Familie?
    • Samlevende/gifte
    • Single
    • Børn? – Og bor de hjemme?
  4. Har de arbejde?
    • Hvilken type job
    • Indkomst
    • Er arbejdet baseret på livsstil eller på nødvendighed?
  5. Hus eller lejebolig?
  6. Bopæl? – Hvilket geografisk område skal du sende din annoncering ud i?
  7. Fritidsinteresser?
    • Typisk hvilke?
    • Ens fritidsinteresser kan fortælle noget omkring vores sociale evner og hvor meget vi er optaget af gøremål. – Hvilket kan påvirke din måde annoncere på.

 

Hvis Fru Jensen er din målgruppe….

Fru Jensen er vej hjem fra arbejde og holder bag bussen i de lange køer i storbyen. Hun betragter busreklamen og kort efter kommer en radioreklame ud af højtalerne. Det er den samme tur hver dag, så hun har faktisk ikke så meget andet, at tage sig til end at lytte til lyden af din radioreklame og betragte dit logo.

Senere når børnene er puttet skal de sociale medier tjekkes og en Facebook-annonce minder hende om, at der var noget hun lige skal tjekke op på. Lad os sige, at du gerne vil have hende til at købe et serviceeftersyn på bilen.

Hun hopper af de sociale medier og Googler nu ”Serviceeftersyn København” – Er din hjemmeside SEO-optimeret, så det er din hjemmeside, der kommer frem i søgeresultaterne, når hun søger efter det, som du flere gange i løbet af dagen har mindet hende om?

Hvad vil vi med denne lille historie? – Jo, vi vil fortælle dig, hvorfor det er vigtigt, at have en klar strategi for hvilke medier du vil benytte, når du skal markedsføre din virksomhed. Samtidig vil vi også påpege, hvorfor det er endnu vigtigere, at du tænker i hele billeder og sætter dig ind i hvordan Fru Jensen og resten af målgruppen vil komme frem til at købe netop dit produkt!