4 tips til din radioreklame

– Og en bonus

 

Nogle vil sikkert påstå, at radioreklamer er yt, men tænk lige over dette en gang til for, hvor ofte høre du ikke radio i bilen, på arbejdet, i sommerhuset, i toget og måske også derhjemme? – Og mange af disse steder er faktisk tidspunkter, hvor din målgruppe er i en tilstand, hvor de er modtagelige for netop dit budskab.

Der er naturligvis mange andre ting end blot din målgruppes placering, der spiller ind, når vi snakker om effektive radioreklamer. Herunder har vi samlet 4 tips til, hvordan din radioreklame bliver effektiv og rammer din målgruppe.

Hvem er målgruppe for din radioreklame?

Første skridt på vejen er naturligvis, at udpege hvem der er målgruppe for din radioreklame. Der er nemlig flere parametre her, der spiller ind for, at radioreklamer fungerer effektivt. Mennesker er forskellige og det er et faktum. Det betyder også, at vi ikke kan putte folk i kasser og så blindt stole på, at nu går alting. Omvendt, så er mennesker også vane- og flokdyr og typisk har vi nogle meget klare adfærdsmønstre, som gør, at du kan kortlægge din målgruppe.

Der er f.eks. stor forskel på om dit budskab og kommende radioreklame henvender sig til den yngre eller ældre generation. Den helt væsentlige faktor er, at de jo naturligt nok lytter til forskellige radiostationer. Kan man sige, at det er fordømmende? Ja, det kan du nok påstå, men helt ærligt, vil Gerda på 65 år lytte til ”The Voice”?

Desuden bliver dit budskab og længden af din radioreklame også styret af din målgruppes adfærd. Typisk er den yngre generation ofte på farten og har i det hele taget travlt med mange ting, så du har præcis 20 sekunder +/- til at fange deres interesse. Den yngre generation bliver ofte fanget af lyde og musik, mens vores førnævnte Gerda har mere brug for et klart, enkelt og kort budskab uden for meget støj på linjen.

For slet ikke at tale om den geografiske placering. Er din målgruppe bosiddende i storbyen eller skal vi til udkantsdanmark for at finde dem? – Dette har særlig betydning for, om du skal vælge en landsdækkende eller lokal radio til din radioreklame.

Det er derfor vigtigt, at du har helt styr på din målgruppe før du går i gang med, at udarbejde et manuskript til din radioreklame. Er du i tvivl om, hvordan du bedst kortlægger din målgruppe, så anbefaler vi, at du får hjælp her hos os.

Budskabet i din radioreklame

Når du kender din målgruppe og deres adfærd, så kan du begynde at arbejde med dit budskab. Først og fremmest skal du lige have styr på hvad du gerne vil have din målgruppe til at gøre. Skal de besøge din hjemmeside, deltage i en event eller ringe til dig?

Når du har dit budskab på plads, så kommer det praktiske (Og nogle vil sige det sjove), for så skal du i gang med manuskript og produktion. Det er vigtigt, at dit budskab bliver fortalt knivskarpt og ikke bliver flettet ind i unødvendige fylde ord, lange forklaringer eller overdøvet af din yndlingssang.

Nogle af de mest effektive radioreklamer er dem, hvor ordspil, sang og humor harmonere i en synergi. Det bliver hurtigt til ørehængere, som din målgruppe husker (okay, indrømmet… Jeg har også sunget med på en radioreklame i bilen før) J

Det er blot et bevis på, at det kan være mange fordele ved, at lade et bureau hjælpe dig med dit manuskript.  Her kan I sammen sparre og udvikle på din idé for til sidst, at producere en effektiv radioreklame.

Vælg den rigtige radiostation

Der findes et hav af radiostationer og alle har hver deres målgruppe. Derfor er det vigtigt, at du vælger den rigtige radiostation, hvis du vil have en effektiv kampagne. Ofte har de fleste bureauer, der arbejder med radioreklamer en guideline, der kan hjælpe dig med, at vælge den rigtige radiostation.

Den landsdækkende kanal ”The Voice” er de unges radio. Groft sagt, så har de lyttere fra 14-28 år. Skal vi uddybe det? ”The Voice” er kendetegnet ved, at spille det nyeste musik hele tiden og det er det de unge gerne vil have. Når vi rammer slutningen af 20’erne, så vil falder vi til ro og søger mod det vi kender, det nostalgiske og prøver at holde fast i vores rødder. Her er særligt Radio Nova og Radio 100 særligt populære. Det er nok også de radiokanaler, der har den bredeste målgruppe, for først når vi rammer pensionsalderen vil de søge mod mere modne lokalradioer hvor der absolut ikke er støj og larm.

Hvis vi lige skal prøve, at tage det lidt i fagsprog for begyndere, så betyder det groft sagt, at du ikke nødvendigvis behøver vælge den største radiokanal, for at opnå den bedste frekvens og effektivitet. Du skal vælge den kanal, hvor din målgruppe er og sætte dine penge på det.

Understøt din radioreklame

Sommetider kan det være en god idé, at understøtte din radioreklame med andre kampagner. Henvender du dig til storbymennesker, der benytter offentlig transport kan du understøtte dit budskab med busreklamer. Det kan også være, at din radioreklame skal ind på YouTube og bruges på forskellige sociale medier, hvis din målgruppe er der. I andre tilfælde kan det være gavnligt med en TV-reklame, hvor du uddyber dit budskab med billeder og film.

Uanset hvilket mix af kampagner du vælger, så skal du hele tiden have din målgruppe for øje. På den måde bliver din radioreklame mest effektiv.

Ha’ styr på hvad du køber

Vi lovede en lille bonus og her kommer den! Ha’ styr på hvad du køber. J

Når du køber en radioreklame, så sørg for, at du ved præcis, hvor mange gange om dagen din radioreklame bliver sendt, hvornår de bliver sendt og i hvor lang tid. På den måde kan du måle konkret, hvornår din radioreklame er mest effektivt. Det kan f.eks. holdes op i mod antallet af opkald, tilmeldinger til dit event eller noget helt tredje.

Her hos os får du altid en fuldstændig oversigt og samtidig hjælper vi også med evalueringen. På den måde er du sikret, at få value for money. Vi hjælper dig faktisk igennem hele processen fra idé til evaluering, så du blot kan koncentrere dig om, at drive din forretning. Ring bare til os for en uforpligtende dialog og få en pris på kun 2 minutter.