Hvorfor skal du vælge reklame på busser?

I disse online tider, hvor alle taler om, at online markedsføring er det eneste rigtige, er det måske også værd, at kigge lidt nærmere på, hvorfor outdoor markedsføring stadig er et hit. – Og ikke mindst hvordan reklamer på busser (og andre former for outdoor markedsføring) stadig kan være et kæmpe aktiv for din virksomhed og branding.

Reklamer på busser er meget mere end bare en reklame på en bus. Det er også en måde, hvorpå du kan få dit budskab ud til en bred målgruppe uanset om du skal have en busreklame lokalt eller nationalt. Her i indlægget kan du læse mere om de forskellige fordele, der er ved busreklamer.

Utallige løsninger med reklame på busser

Der findes utallige løsninger med busreklamer, som du kan vælge og vi ved, at det kan være en smule uoverskueligt, at holde styr på løsninger, priser og formater. Du har måske ofte set busser, som er fuldt beklædt med en reklame. Dette kaldes en totalindpakning af busser eller måske har du holdt i kø bag en bus og set reklame på bussen på bagenden af bussen?

Her er andre løsninger med busreklamer. Mulighederne kan variere en smule afhængigt af bustyperne rundt om i landet:

  • Buslangsider – Både i højre og venstre side af bussen
  • Hængeskilte
  • Deco-bagside
  • Standard bagside
  • Frontskilte

Når du skal vælge hvilken løsning du ønsker med busreklamer, så er det vigtigt, at det passer til dit budskab eller produkt. Selv om du tænker, at hele bussen bare skal klistres ind i dine reklamer, så er det ikke nødvendigvis den bedste løsning. Den bedste løsning er lige dér, hvor dit budskab står skarpeste og du når din målgruppe optimalt.

Spar penge og opnå en større synlighed

Når du har besluttet, at du skal have en reklame på busser, som en del af din markedsføringsstrategi, så er der faktisk mulighed for at opnå store besparelser. Vælg f.eks. en seriekampagne, der køre over en længere periode eller spred dig på et større geografisk område på flere busser. På den måde kan du opnå en større rabat, fordi du optager flere busser. Det giver dig altså en mindre udgift pr. frekvens – Altså pr. person, der ser din reklame på busserne. Det er også muligt, at vælge en mindre serie-kampagne og stadig opnå en mindre rabat.

Det er klart, at du naturligvis ikke kun skal kigge på mængden af rabat, når du skal have reklamer på busser, men hovedsagelig holde fokus på, at din outdoor-markedsføring skal være meningsfuld i forhold til dit budskab, strategi og målgruppe.

Placér din reklame på busser strategisk

Dine busreklamer bør placeres strategisk i forhold til din målgruppe. Her skal du både tage stilling til, hvor på bussen din annoncering vil være mest effektiv og du skal tage stilling til, hvor i landet du vil eksponere dit budskab.  Det er vigtigt, at du forholder dig til dette, for at opnå en effektiv annoncering med busreklamer.

Synes du det lyder alt for indviklet, så er der heldigvis gode råd og hjælp at få hos os i MPD, men du kan også lige læse med her – Måske kommer der et guldkorn eller to 😉

Eksponering indvendig eller udvendig

Det er sådan med busreklamer, at de fleste busser kører rundt, hvor der er masser af mennesker. Vælger du en indvendig busreklame kan du ramme din målgruppe lige præcis dér, hvor de er mest modtagelig for eksponering. Vi ved jo alle, at det er dødkedeligt, at sidde i en bus og derfor falder vi også nemt i staver over de små rullende skærme og hængeskilte, der er i de fleste busser i dag. En oplagt mulighed, hvis din målgruppe pendler til og fra arbejde.

Som vi fortalte længere oppe, så er der utallige løsninger med busreklamer – særligt de udvendige. Her er det vigtigt, at vælge netop den løsning, hvor din målgruppe bliver eksponeret bedst. Nedenfor kan du se 4 løsninger og korte råd til, hvordan du vælger den rette løsning:

  1. Højre langside bør du vælge, når din målgruppe er i bymidten. Her har du mulighed for at ramme med din målgruppe på tæt hold.
  2. Venstre langside er et oplagt valg i byerne, hvor du får en bred reklameflade og høj eksponering på grund af den store mængde trafik.
  3. Deco-bagside busreklamer er et oplagt valg, hvis din primære målgruppe køre bil og du ønsker at annoncere i en længere periode. Her er det også muligt, at kunne udskifte dele af motivet undervejs.
  4. Bagside busreklamer er et effektivt valg, når du ønsker at annoncere i længere tid. Bagside busreklamer er oplagte i både byer, landområder og motorveje.
Geografisk annoncering med reklame på busser

Hvilken af ovenstående løsninger du vælger afhænger selvfølgelig også af hvor i landet du vil have dit budskab frem. Enkelte løsninger er kun mulige hos nogle busselskaber, men det ændre ikke på, at det er muligt at opnå effektiv annoncering i hele landet.

Er din kampagne landsdækkende eller ønsker du kun at ramme dit lokalområde, så er busreklamer et oplagt valgt. Vælg præcis det område, by eller de ruter, hvor din målgruppe er, lever, handler og pendler.

Reklame på busser som parametermix

Reklame på busser er særdeles velegnet i et parametermix af markedsføringstiltag. Du kan f.eks. understøtte din busreklame med en Tv-reklame eller andre Outdoor kampagner, som f.eks. Billboards og metroreklamer. Busreklamer kan også med fordel kombineres med radioreklamer eller online markedsføring.

På den måde styrker du dit budskab over for din målgruppe og opnår en mere effektiv kampagne.  Effektiviteten af din annoncering afhænger naturligvis af din målgruppes modtagelighed samt valget af parametermmix. Hos MPD har vi mange års erfaring i, at rådgive og vejlede kunder med netop markedsføringsstrategier og parametermix.

Du er altid velkommen til, at læse mere om det på vores hjemmeside eller kontakte os for en uforpligtende dialog. Vi giver dig altid en pris på bare 2 minutter, så du ikke skal vente på et tilbud.